سه‌شنبه ۴ دی ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۰
۰ نفر

مجید مهرابی دلجو: دبیر کل جمعیت ایثارگران مایل است که در پایان گفت‌وگویش گذر مجددی بزند به سؤالی که درباره تعاملات دولت نهم و مجلس هفتم مطرح شد

و بد نمی‌بیند اشاره کند به اینکه در مقطع زمانی که ما در آن قرار داریم خواه ناخواه هر دولتی و هر مجلسی را در مقابل یک سری بحران‌ها قرار می‌داد.

حسین فدایی توضیح می‌دهد که چالش جدی و اساسی ما چالش جهانی و بحث هسته‌ای است که بر اساس آنچه ملت ما تصمیم گرفته که روی ظرفیت‌های خودش حساب کند ضرورت دارد دولت و مجلس با سعه صدر با یکدیگر برخورد کنند.

اگر چه محل مصاحبه در کمیسیون اصل 90 تعیین شده بود اما گفت‌وگوی ما با فدایی چندان مرتبط با وظایف کمیسیون اصل 90 نبود.

حسین فدایی یک روز پیش از آنکه اولین نشست مطبوعاتی نمایندگان 3 ضلع معروف این جبهه با خبرنگاران برگزار شود از وضعیت جبهه متحد در آستانه انتخابات با ما سخن گفت.

فدایی در ابتدای این گفت‌وگو از شرکت نکردنش در انتخابات آتی خبر داد و دلایلش را بیشتر شخصی عنوان کرد.

  • در چند هفته گذشته شنیده شده که برخی چهره‌های شاخص اصولگرا از جمله محمد رضا باهنر یا خود شما گفته‌اید به دلایل شخصی شرکت نمی‌کنم، آیا این کناره گیری مهره‌های اصلی اصولگرا از عرصه انتخابات باعث شکسته شدن رأی اصولگراها در انتخابات مجلس هشتم نخواهد شد؟ با توجه به اینکه جناح مقابل بخشی از راهبرد خود را روی‌آوردن افراد صاحب نام به عرصه انتخابات متمرکز کرده است؟

اصولگرایی وابسته به افراد نیست. جریان و گفتمان اصولگرایی یک جریان گسترده و عمیق است و وابسته به افراد نیست که در اثر جابه جایی مسئولیت‌ها ضربه ببیند؛

علاوه بر این عناصر اصولگرا اگر بخواهند ایفای نقش کنند هر کجا باشند کارشان را انجام می‌دهند و سلب مسئولیت از آنها نمی‌شود، چون این یک حرکت داوطلبانه است و مسئولیت حکومتی یا تابع مسئولیت حکومتی نیست.

یعنی هر عنصر مسلمان متعهدی که‌ به آرمان‌ها و اهداف شهدا و امام و نظام اعتقاد دارد در هر کجا می‌تواند انجام وظیفه کند و در اثر جابه‌جایی مسئولیتش به وظیفه اش ضربه‌ای نمی‌خورد.

  • ولی مردم جریانات را معمولا با چهره‌ها می‌شناسند و اینکه ببینند از جبهه متحد برخی چهره‌های شاخص کنار کشیده‌اند ممکن است به آرای جبهه در کل ضربه بزند؟ برداشت شما از این موضوع چیست؟

در جبهه متحد  به اندازه وفور نیروهای شاخص هستند و وارد خواهند شد.

  • منظورتان آقایان قالیباف و رضایی هستند که در هفته‌های اخیر صحبت از ورودشان قوت گرفته است؟

بالاخره دوستان زیادی هستند که می‌توانند ایفای نقش کنند.

  • در برخی اظهار نظر چهره‌های اصولگرا شنیده می‌شود که می‌گویند اصولگرایی 3 ضلع ( جمعیت ایثارگران، جبهه پیروان خط امام ورهبری و رایحه خوش خدمت) دارد و ضلع چهارمی برای اصولگرایی قائل نیستند؟ آیا این اظهار نظرها با ایده چتر گسترده اصولگرایان که همه افراد اصولگرا را دربربگیرد منافات ندارد؟

حرف هر کسی که بخواهد اصولگرایی را در این 3 ضلع منحصر بکند، کاملا غیراصولگرایانه است چون دامنه اصولگرایی منحصر به 3ه ضلع نمی‌شود و اساسا آنچه این 3 ضلع هم تفاهم کردند چیزی غیراز این حرف مذکور است.

یعنی آنها اذعان‌ و اعتقاد دارند که دامنه اصولگرایی وسیع‌تر از این3 ضلع است. اصولگرایی یک گفتمان است و گفتمان اصولگرایی همان گفتمان انقلاب است، دامنه این هم به وسعت آحاد ملت ماست؛ اصولگرایی حزب نیست و دامنه‌اش به احزاب محدود نمی‌شود، گفتمان اصولگرایی هم گفتمان یک حزب نیست.

  • به‌عنوان دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی تا چه حد به تصمیات جبهه متحد اصولگرایی پایبند هستید؟

100درصد پایبندیم. ما حتما به آنچه خروجی شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان باشد و تصمیماتی که اتخاذ می‌کنند مقید خواهیم بود.

یعنی اگر احیانا شورای مرکزی جبهه متحد تصمیم بگیرد که از جمعیت ایثارگران به نسبت سایر احزاب اصولگرا نامزدهای کمتری معرفی کند شما این تصمیم را قبول خواهید کرد؟
قطعا به تصمیم شورا احترام خواهیم گذاشت.

حتی اگر من داوطلب بودم وجبهه متحد رأی به شرکت نکردنم می‌داد، حتما رعایت می‌کردم و حتی اگر تصمیم بگیرند از جمعیت ایثارگران کسی وارد نشود حتما رعایت می‌کنیم. چون بحث ما بحث سهمیه خواهی و گروه گرایی نیست.

بحث ما این است که چه کسی صلاحیت دارد و کارآمد است و نتیجه کارش مفید برای مردم ونظام خواهد بود که او را انتخاب کنیم.

  • ولی سابق بر این و در انتخابات قبلی از تصمیمات شورای هماهنگی که مرجع تصمیم‌گیری بود، کنار کشیدید؟

من به گذشته نمی‌خواهم بپردازم. در آن زمان دلایلی داشتیم که ثابت می‌کردیم ضوابط رعایت نشده است، اگر چه ما از تجربه گذشته هم استفاده کردیم.

  • اگر آن ضوابط دوباره رعایت نشود آیا کنار می‌کشید؟

این تصمیم را به اقتضای شرایط باید اتخاذ کرد. چون باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد و در آن ظرف زمانی، درباره این موضوع قضاو ت کنیم.ولی قطعا مقید به رعایت تصمیمات شورای متحد خواهیم بود.

  • در آستانه انتخابات معمولا برخی جناح‌ها روی به راهبرد تخریب می‌آورند. رویکرد اصولگرایان در برخورد با این روش چیست؟

جواب تخریب را با تخریب نباید داد. ما خودمان را معرفی می‌کنیم، مواضعمان را می‌گوییم، عملکرد و سابقه مان را مطرح می‌کنیم و مواضع ایجابی و مثبت می‌گیریم.

هیچ لزومی ندارد که کار تخریبی صورت بگیرد. یادتان هست که بیشترین تشنج و تخریب در انتخابات شورای دوم صورت گرفت. نتیجه اش را هم دیدید.

کسانی که بیشترین تخریب‌ها را انجام دادند کمترین عایدی را داشتند و خودشان را حذف کردند. در مجلس هم دیدیم فضا وقتی تشنجی شد مردم پاسخ دادند؛ اساسا مردم ما نسبت به عناصر تخریبی و عناصر افراطی تشنج آفرین رویکرد مثبتی ندارند، مردم رویکرد مثبتشان به افراد معتدل عقلانی است و این یکی از مختصات جریان اصولگرایی هم هست.

  • پس اصولگرایان برای جلب اعتماد مردم با چه برنامه و گفتمانی وارد انتخابات هشتم می‌شوند؟

ما آنچه به‌عنوان برنامه‌های اصلی خودمان در گذشته پیگیری می‌کردیم، مثل بحث پیشرفت، بحث عدالت خواهی، بحث خدمت رسانی به مردم، بحث توسعه و آبادانی، رفتار عقلانی با مسائل مهم کشور و...را به‌طور واضح حفظ خواهیم کرد، بعید می‌دانم‌ تغییرات مهمی صورت بگیرد.

معتقدیم این کارها باید ادامه پیدا کند. مثلا در بحث اصلاح نظام اداری که معتقد بودیم باید یک اصلاح عمیق و ریشه‌ای صورت بگیرد تا کنون کارهایی شده که شاید مهم‌ترینش همان لایحه خدمات کشوری است.

در بسیاری از موارد آنچه را که ما در گذشته به‌عنوان شعار مطرح کردیم؛ وارد مرحله عملیاتی شده و در برخی موارد این کارها به مرحله مقدماتی رسیده‌اند. طبیعی است که در این فرصت کوتاه هم نمی‌توانستیم همه آن را انجام دهیم و برای تحقق کامل این موارد زمان لازم است.

  • تمام این‌ها درست. اما آنچه امروز مردم می‌بینند گرانی است و تورم. گفته می‌شود که پاشنه آشیل اصولگرایان تورم و گرانی است. این مسئله را قبول دارید؟

اساسا رقیب به‌دنبال این است که آسیبی را درون ما پیدا کرده تا آن را بزرگنمایی کند و از آن زاویه ضربه بزند. منتهی ما اگر این آفت وآسیبی را که داریم خوب تبیین کنیم و افکار عمومی را خوب توجیه کنیم رقیب به مقصود خود نخواهد رسید.

اینکه گرانی هست را هم ما قبول داریم و در تلاش هستیم، قانون می‌گذاریم و مصوبه تصویب می‌کنیم که این مورد را به حداقل برسانیم. پس گرانی دغدغه اصلی ما بوده و الان هم بحث کنترل گرانی‌ها دغدغه ماست و این را یکی از مسائل اصلی مردم می‌دانستیم و می‌خواستیم به آن رسیدگی کنیم.

زمانی که عده‌ای توسعه سیاسی را شعار خود قرار دادند برای این بوده که فکر می‌کردند نمی‌توانند مسائل اقتصادی را حل کنند اما ما از اول می‌دانستیم که در حوزه اقتصاد مسائل اساسی وجود دارد، ما از اول می‌دانستیم که آن ریل گذاری که در حوزه اقتصاد صورت گرفته نیاز به اصلاحات اساسی دارد و این اصلاحات عمیق و جدی زمان بر است.

شما 4 سال قبل را در نظر بگیرید. تمام اقتصاددانان با گرایشات مختلف وقتی وضعیت اقتصادی را تحلیل می‌کردند چه می‌گفتند؟ تحلیل همه شان یک جور بود و آن اینکه وضعیت  اقتصادی ناهنجار است، حتی بعضی‌ها امکان اصلاح‌ را  نمی‌دیدند، ما با توجه به اینکه مشکلات مختلفی در حوزه فرهنگ، امنیت و ‌سیاست خارجی وجود داشت، ولی در حوزه اقتصاد وارد شدیم و به یاری خدا و پشتیبانی مردم اصلاحات را انجام خواهیم داد. این رویکرد و برنامه ما بود.

  • چرا با این همه، مشکلات اقتصادی تشدید شده است؟

ما با اطلاع از اینکه وضعیت اقتصادی وضعیت بسامانی نیست و مشکلات اقتصادی ریشه‌ای وجود دارد مواجه شدیم با یک سری مسائل جدیدتری که مشکلات را بیشتر کرد.

یکی از آنها افزایش سطح قیمت‌های جهانی بود این یک عامل برون زاست که در اقتصاد ما مطرح می‌شود که پیش‌بینی هم نمی‌کردیم این وضعیت پیش بیاید و لازم است برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

مورد دوم کارشکنی‌های گسترده‌ای بود که نسبت به عملکرد مجلس وجود داشت و وجود دارد یعنی فکر نمی‌کردیم کسانی که اعتقاد داشتند باید اقتصاد را به سمت آزاد‌سازی‌ ببرند و حتی در پایان سال 83 بنزین لیتری 400 تومان می‌خواستند مصوب کنند، وقتی که بنزین در مجلس از 80 تومان به 100 تومان ارتقا پیدا کرد از این مورد به‌عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده و رقیب را تخطئه کنند، یا بخواهند از این طریق جریان اصولگرایی موفق نباشد.

ما این کارها را دون شأن و خلاف اخلاق می‌دانستیم چون اعتقاد داشتیم که باید اصلاحات اقتصادی صورت گیرد؛ متأسفانه این اتفاق افتاد و یک سری عوامل دیگر‌ هم باعث مشکل شد.

در عین حال و با وجود همه این مشکلات، باید چاره اندیشی بکنیم، مجلس و دولت هم به صورت جدی دغدغه گرانی دارند، تعاملاتی هم صورت گرفته و در فکر هستیم که چه گونه این را مهار کنیم.

اما زمانی هست که ما شعار‌ و رویکردمان غلط است در این صورت می‌توان نقد کرد، ولی وقتی رویکرد دولت و مجلس حل موضوع است باید ببینیم مقدورات و امکانات مملکت چیست و عوامل برون زا چه نقشی ایفا کرده‌اند؟ و در این فضا قضاوت کنیم.

مردم می‌دانند که دولت و مجلس هر2 دنبال حل مشکلاتشان هستند و می‌دانند که دولت و مجلس همدرد مردم هستند ‌و در عین حال دلایلی وجود داشته که این اصلاح صورت نگرفته است و  دلایل موجهی بوده است و برای حل این موضوع مردم خودشان کمک خواهند کرد.

همین مردم وقتی دیدند که عده‌ای اصلا نگاهی به مسائل اقتصادی ندارند و دنبال یک رویکرد دیگری بودند و گفتمان سیاسی را صرفا ملاک عمل قرار می‌دادند از آنها رویگردان شدند.

  • به‌عنوان آخرین پرسش ترکیب مجلس هشتم را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

امیدوارم مجلس هشتم با بهره گیری از تجاربی که اصولگرایان از دولت نهم ومجلس هفتم دارند، بتوانند عناصر کارآمدی را انتخاب کنند که برخوردار از قوت‌های موجود در مجلس هفتم باشند و نقاط ضعفی که مجلس دارد نداشته باشند و بتوانند با قوت و قدرت بیشتری مسیر اصولگرایی را که گام‌های اولیه اش برداشته شده در اداره کشور بردارند.

کد خبر 40129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز